Alleen zichtbaarheid en betrokkenheid?
Omdat er in Nederland nog weinig concurrentie is op het platform, het TikTok algoritme ontzettend krachtig is en hiermee precies de juiste content aan de juiste gebruikers toont én omdat gebruikers deze social media kíjkt in plaats van checkt is TikTok hét platform om je zichtbaarheid en betrokkenheid te vergroten. Doe je het goed, dan bind je je doelgroep met jouw unieke en persoonlijke content aan je merk. Maar niet alleen voor zichtbaarheid en betrokkenheid is dit platform uitermate geschikt. Kijkers zijn actief en betrokken, wat resulteert in een kwart van alle gebruikers die aangeeft iets gekocht te hebben naar aanleiding van een advertentie op TikTok. Kortom: gebruikers op dit platform zijn zeer actief. 91% van de gebruikers onderneemt actie tijdens het kijken van TikToks, in de vorm van likes, comments, follows of misschien wel een aankoop!
Best practice: TikTok funnels
Op TikTok bouw je net zoals andere platforms funnels op. Je deelt je funnels binnen TikTok op in verschillende fases die elkaar opvolgen. Dit werkt als volgt:
Webshop
- Week 1: InFeed Ads – Traffic
- Week 2-4: Collection ads – View Content
- Week 4-5: Collection ads – Add to Cart
- Week 5-6: InFeed Ads – Conversion
Leads
- Week 1-2: Spark Ads of InFeed Ads – Reach en Video Impressions tegen elkaar afzetten
- Week 3-5: InFeed Ads – Traffic
- Week 5-6: InFeed Ads – Leads
Houd rekening met het feit dat elke nieuwe campagne die je aanmaakt eerst een leerfase van 7-10 dagen nodig heeft. In die tijd kom je ook niet aan je advertenties. Na de leerfase kun je meer zeggen over de data en beginnen met optimaliseren. Probeer bij het uitvoeren van je funnels daarnaast zo veel mogelijk gebruik te maken van data die uit de app komt. Maak dus groepen op basis van interactie, kijktijd, leads. Zo zorg je ervoor dat je op basis van de meest betrouwbare resultaten optimaliseert. Je eerste doelgroep in stap 1 van je funnel houd je zo breed mogelijk, en vanuit daar kun je verder in je funnel gaan remarketen op basis van interactie of kijktijd. Kom je wat bereik tekort? Maak een lookalike groep van je meest geïnteresseerde doelgroep, zoals mensen die 75% van je creatives hebben gekeken. Je bent nu klaar om van start te gaan!
Toch wat veel? Of liever een specialist die je helpt met zowel de creatives als de advertenties en funnels? Dat kan! Neem gerust contact met ons op voor een gratis kennismaking en adviesgesprek.