De AVG: wat betekent het voor social media advertising?

← terug naar Blog

Maya Gamboa 🕑 2-3 minuten 🗓️ 02-05-2018

Je hebt er vast al iets over gehoord: de AVG. Per 25 mei is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. In de gehele Europese Unie geldt dan dezelfde privacywetgeving en de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer. Maar wat gaat er precies veranderen? En, heel belangrijk voor de social media marketeers onder ons, wat gaat er veranderen op het gebied van adverteren op social media?

 

Veranderingen door de AVG

  1. Versterking en uitbreiding van de privacyrechten
  2. Meer verantwoordelijkheden voor organisaties op het gebied van privacy
  3. Stevige bevoegdheden voor Europese privacytoezichthouders (bijvoorbeeld om hoge boetes op te leggen)

Maar wanneer krijg je te maken met de AVG? Je krijgt te maken met de AVG als je online persoonsgegevens verwerkt. Voorbeelden hiervan zijn als je nieuwsbrieven verstuurt, een contactformulier op je website hebt staan of als je een webshop beheert. Voorbeelden van persoonsgegevens zijn: naam, adres, e-mailadres. Wil je weten welke gegevens precies onder persoonsgegevens vallen? Klik dan hier.

Wat betekent de AVG voor het adverteren op Facebook?

Er zijn drie belangrijke zaken die veranderen/die je moet regelen voor 25 mei op het gebied van adverteren:

  1. Zorgen voor duidelijke opt-ins
  2. Cookiebeleid op je website wijzigen
  3. Het privacybeleid bijwerken

 

Facebook Pixel

Door middel van de Facebook Pixel track je Facebook-gebruikers op jouw website. Je kunt in Facebook als je een advertentie aanmaakt deze advertentie precies richten aan deze gebruikers (retargeting van doelgroepen). Je hebt hiervoor expliciet toestemming nodig van jouw websitebezoekers door middel van een opt-in. Je kunt hiervoor gebruik maken van een cookiebot. Je hebt enkel voor het meten van verschillende gebeurtenissen door middel van de Facebook Pixel geen toestemming nodig. Wanneer je dit echter gaat gebruiken om een doelgroep aan te maken in Facebook, dan heb je de toestemming wel nodig.

 

Klantenbestanden

Je kunt adverteren op Facebook en daarbij gebruik maken van klant- en/of databestanden en websiteverkeer. Je bent zelf verantwoordelijk voor de toestemming van het gebruik van deze gegevens (bijvoorbeeld e-mailadressen). Je moet kunnen bewijzen dat de toestemming voor het gebruik op de juiste manier is verkregen. De toestemming van het websiteverkeer kan via het cookiebeleid geregeld worden en je klanten targeten op Facebook kan via het privacystatement op je website. Eventueel nog in combinatie met je algemene voorwaarden. In het privacystatement moet in elk geval duidelijk staan welke gegevens je van een klant verwerkt, wat het doel is van die verwerkingen, de bewaartermijnen, de privacymaatregelen en of ze ook naar andere partijen worden verstrekt. Daarnaast wijs je er mensen op hoe ze hun privacyrechten kunnen uitvoeren (het recht op inzage, verwijdering, etc.). Wil je e-mailadressen verzamelen, bijvoorbeeld door middel van het gebruik van een Form ad binnen Facebook? Zorg dan dat hiervoor de toestemming duidelijk kenbaar is gemaakt. Geef bijvoorbeeld aan dat het e-mailadres gebruikt kan worden voor marketingdoeleinden.

 

Wijziging van doelgroepen in Facebook

Een andere recente wijziging is dat je in Facebook niet meer kunt zien hoe groot je doelgroepen precies zijn. De reden daarvan is dat je op basis van bepaalde selecties erachter zou kunnen komen welke personen zich in jouw doelgroep bevinden en dit schendt de privacy van de personen in jouw doelgroep. Het lastige daarvan is dat je niet meer bepaalde budgetten kunt inschatten op basis van de grootte van je doelgroep. Gelukkig is het wel mogelijk om middels de Facebookstatistieken van de advertenties in te zien hoe vaak je advertentie getoond is aan je doelgroep. Op basis daarvan kun je tijdens het adverteren je budgetten aanpassen.


Adverteren voor derden

Als je voor andere bedrijven adverteert op social media ben je een ‘verwerker’ van persoonsgegevens. Daar wordt elke handeling onder verstaan die jij, of iemand namens jou, uitvoert met betrekking tot persoonsgegevens: het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, etc. Het bedrijf voor wie jij de werkzaamheden uitvoert is de verwerkingsverantwoordelijke van de gegevens, maar belangrijk is dat je een verwerkingsovereenkomst afsluit met de verantwoordelijke. Hierin wordt vastgelegd hoe de verwerker met de persoonsgegevens moet omgaan.

Hopelijk heb je door middel van deze blog een beetje duidelijkheid gekregen over de veranderingen die de AVG op het gebied van social advertising met zich meebrengt. Mocht je behoefte hebben aan meer informatie neem dan een kijkje op deze website. Natuurlijk kun je ook altijd even contact met ons opnemen! Succes!

Meer over ons

Ontdek wat wij hebben gedaan voor onze klanten.

Wat onze klanten van ons vinden?

  • Nicky Schieving

    Wij zijn al een behoorlijke periode klant van Be Bricks en zeer happy over de samenwerking. Doordat wij al onze producten zelf maken moeten we vrij snel schakelen op basis van de voorraad. Er zijn dus korte lijntjes nodig. Dit lukt top! Daarnaast denken ze graag mee over slimme dingen om onze ads nog beter te kunnen inzetten.

    Fit Piggy
  • Marc Cornelius

    Samenwerken met Be Bricks is als whiskey. Het wordt met de tijd beter en beter.” “Werken met Be Bricks ervaar ik bij diverse (gezamenlijke) klanten als zeer prettig. Ze denken met mij en de klant mee, nemen initiatief en het belangrijkste: leveren resultaat.

    Marc.nl
  • Justin Frey

    Be Bricks beheert en onderhoudt de socialpages van Culterra en zorgt wekelijks voor frisse teksten. Wij zijn erg tevreden over de communicatie, de nieuwe ideeën en de voortgang die wordt geboekt. Culterra is als merk gegroeid op de online kanalen en krijgen nog maandelijks erg positieve feedback op de content die online verschijnt.

    Supply Chain
  • Wimer Visbeek

    Be Bricks is voor mij een partij waarvan ik niet wist dat ik ze zo heb gemist. Ze zorgen voor goede en leuke content op onze kanalen en spreken daarmee onze huidige én veel nieuwe klanten aan. Het ontzorgt mij veel. Het kost misschien wat geld maar ze verdienen zich, in mijn geval, zeker terug! Ik heb ze al meerdere keren aanbevolen bij collega ondernemers die de sociale media zelf beheren.

    Eigenaar Sanjes Safari
  • Lisa van der Ploeg

    Vanuit Fijn op Vakantie al jarenlang een prettige samenwerking met Be Bricks voor onze social advertising. Maya, Akkelee en hun team zijn specialisten in social advertising en dat merk je in de kwaliteit en resultaten van de advertenties. Daarnaast staat klantvriendelijkheid en een langdurige, duurzame samenwerking voor hun centraal. Ze zijn altijd bereid om (strategisch) mee te denken en staan altijd klaar m.b.t. vragen of verzoeken. Wij zijn super tevreden!

    Manager Marketing & Reserveringen bij Fijn op Vakantie