Klantenbestanden
Je kunt adverteren op Facebook en daarbij gebruik maken van klant- en/of databestanden en websiteverkeer. Je bent zelf verantwoordelijk voor de toestemming van het gebruik van deze gegevens (bijvoorbeeld e-mailadressen). Je moet kunnen bewijzen dat de toestemming voor het gebruik op de juiste manier is verkregen. De toestemming van het websiteverkeer kan via het cookiebeleid geregeld worden en je klanten targeten op Facebook kan via het privacystatement op je website. Eventueel nog in combinatie met je algemene voorwaarden. In het privacystatement moet in elk geval duidelijk staan welke gegevens je van een klant verwerkt, wat het doel is van die verwerkingen, de bewaartermijnen, de privacymaatregelen en of ze ook naar andere partijen worden verstrekt. Daarnaast wijs je er mensen op hoe ze hun privacyrechten kunnen uitvoeren (het recht op inzage, verwijdering, etc.). Wil je e-mailadressen verzamelen, bijvoorbeeld door middel van het gebruik van een Form ad binnen Facebook? Zorg dan dat hiervoor de toestemming duidelijk kenbaar is gemaakt. Geef bijvoorbeeld aan dat het e-mailadres gebruikt kan worden voor marketingdoeleinden.
Wijziging van doelgroepen in Facebook
Een andere recente wijziging is dat je in Facebook niet meer kunt zien hoe groot je doelgroepen precies zijn. De reden daarvan is dat je op basis van bepaalde selecties erachter zou kunnen komen welke personen zich in jouw doelgroep bevinden en dit schendt de privacy van de personen in jouw doelgroep. Het lastige daarvan is dat je niet meer bepaalde budgetten kunt inschatten op basis van de grootte van je doelgroep. Gelukkig is het wel mogelijk om middels de Facebookstatistieken van de advertenties in te zien hoe vaak je advertentie getoond is aan je doelgroep. Op basis daarvan kun je tijdens het adverteren je budgetten aanpassen.
Adverteren voor derden
Als je voor andere bedrijven adverteert op social media ben je een ‘verwerker’ van persoonsgegevens. Daar wordt elke handeling onder verstaan die jij, of iemand namens jou, uitvoert met betrekking tot persoonsgegevens: het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, etc. Het bedrijf voor wie jij de werkzaamheden uitvoert is de verwerkingsverantwoordelijke van de gegevens, maar belangrijk is dat je een verwerkingsovereenkomst afsluit met de verantwoordelijke. Hierin wordt vastgelegd hoe de verwerker met de persoonsgegevens moet omgaan.
Hopelijk heb je door middel van deze blog een beetje duidelijkheid gekregen over de veranderingen die de AVG op het gebied van social advertising met zich meebrengt. Mocht je behoefte hebben aan meer informatie neem dan een kijkje op deze website. Natuurlijk kun je ook altijd even contact met ons opnemen! Succes!