Linken met iedereen op LinkedIn?

← terug naar Blog

Maya Gamboa 🕑 1-2 minuten 🗓️ 27-09-2017

Ik zag de afgelopen dagen op LinkedIn een aantal keer dezelfde discussie voorbij komen: Wel of niet met iedereen linken op LinkedIn? Voor mijzelf is het heel duidelijk, ik link pas met iemand op LinkedIn als ergens in het ‘echte’ leven onze paden hebben gekruist. Een connectie maken met een onbekende gebeurt dus niet. Er zijn veel mensen die daar anders over denken. De zogenaamde LION’s. Ik ben op zoek gegaan naar de voor- en nadelen van het ‘actief linken’ en ik heb ze voor je op een rijtje gezet.

 

Linked In Open Network

Een persoon die zijn of haar netwerk voor iedereen openstelt, wordt een LION genoemd. LION staat voor: Linked In Open Network. LION’s accepteren dus iedereen die een connectie willen maken. Dit zorgt ervoor dat zij een enorm netwerk hebben en de personen die aan hen gelinked zijn dus ook gebruik kunnen maken van dat grote netwerk. LION’s zijn te herkennen aan de toevoeging van LION aan de naam of het profiel.

 

Voordelen van het openstellen van je netwerk

De ‘Let’s Link’-trend op LinkedIn is zeer aanwezig op het sociale netwerk. Maar wat zijn nu de voordelen van het openstellen van jouw netwerk? Hieronder heb ik ze voor je opgesomd:

1. Je wordt gemakkelijker gevonden op LinkedIn.
2. De updates die je plaatst hebben een groter bereik.
3. Je kunt gemakkelijker aanbevelingen van anderen op jouw profiel verzamelen.
4. Misschien wel de belangrijkste: Je netwerk bestaat uit duizenden personen waardoor de kans op nieuwe carrièremogelijkheden vergroot wordt.

Nadelen van het openstellen van je netwerk

Hartstikke handig al die connecties met de bijkomende voordelen, maar er zitten wel degelijk nadelen aan:

1. Je eigen tijdlijn wordt ‘vervuild’ met content van onbekenden.
2. Mensen die jou echt kennen, je ‘peer network’, zijn de personen die actief reageren op jouw content. LinkedIn laat jouw berichten, door je grote netwerk, minder zien aan je peer network en meer aan de ‘onbekenden’. Hierdoor gaat je engagement rate omlaag.
3. Wanneer je niet meteen het contact persoonlijk maakt, bijvoorbeeld door een privébericht, is de kans 90% dat je niets meer hoort van deze connectie. Als je 3000+ connecties hebt, lijkt het me niet realistisch dat je hier even snel doorheen kunt gaan. Dit betekent dus dat je helemaal niet weet wat voor mensen er in je netwerk zitten.

Als ik de voor- en nadelen tegen elkaar opweeg, merk ik dat ik toch eerder neig naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat wil zeggen, ik vind het belangrijk om te weten wie de mensen in mijn netwerk zijn zodat ik zelf de waarde van de connectie in kan schatten. Ook houd ik niet van een tijdlijn waarbij er berichten voorbij komen die voor mij niet relevant zijn. Dit geldt voor elk ander sociaal netwerk. Natuurlijk hecht ik als ondernemer zeer veel waarde aan een groot netwerk, maar dit bouw ik liever op door middel van intensief (en persoonlijk) netwerken.

Ik ben benieuwd of jullie mijn mening van linken op LinkedIn delen of juist een totaal andere mening hebben. Laat je jouw ervaringen achter in de reacties?

Trouwens, mijn LinkedIn-profiel kun je vinden op: www.linkedin.com/in/maya-elena-garate-gamboa

Meer over ons

Ontdek wat wij hebben gedaan voor onze klanten.

Wat onze klanten van ons vinden?

  • Nicky Schieving

    Wij zijn al een behoorlijke periode klant van Be Bricks en zeer happy over de samenwerking. Doordat wij al onze producten zelf maken moeten we vrij snel schakelen op basis van de voorraad. Er zijn dus korte lijntjes nodig. Dit lukt top! Daarnaast denken ze graag mee over slimme dingen om onze ads nog beter te kunnen inzetten.

    Fit Piggy
  • Marc Cornelius

    Samenwerken met Be Bricks is als whiskey. Het wordt met de tijd beter en beter.” “Werken met Be Bricks ervaar ik bij diverse (gezamenlijke) klanten als zeer prettig. Ze denken met mij en de klant mee, nemen initiatief en het belangrijkste: leveren resultaat.

    Marc.nl
  • Justin Frey

    Be Bricks beheert en onderhoudt de socialpages van Culterra en zorgt wekelijks voor frisse teksten. Wij zijn erg tevreden over de communicatie, de nieuwe ideeën en de voortgang die wordt geboekt. Culterra is als merk gegroeid op de online kanalen en krijgen nog maandelijks erg positieve feedback op de content die online verschijnt.

    Supply Chain
  • Wimer Visbeek

    Be Bricks is voor mij een partij waarvan ik niet wist dat ik ze zo heb gemist. Ze zorgen voor goede en leuke content op onze kanalen en spreken daarmee onze huidige én veel nieuwe klanten aan. Het ontzorgt mij veel. Het kost misschien wat geld maar ze verdienen zich, in mijn geval, zeker terug! Ik heb ze al meerdere keren aanbevolen bij collega ondernemers die de sociale media zelf beheren.

    Eigenaar Sanjes Safari
  • Lisa van der Ploeg

    Vanuit Fijn op Vakantie al jarenlang een prettige samenwerking met Be Bricks voor onze social advertising. Maya, Akkelee en hun team zijn specialisten in social advertising en dat merk je in de kwaliteit en resultaten van de advertenties. Daarnaast staat klantvriendelijkheid en een langdurige, duurzame samenwerking voor hun centraal. Ze zijn altijd bereid om (strategisch) mee te denken en staan altijd klaar m.b.t. vragen of verzoeken. Wij zijn super tevreden!

    Manager Marketing & Reserveringen bij Fijn op Vakantie