Carolien Gomarus
4-5 minuten
10-05-2023
Veel campagnes worden op de automatische piloot opgezet. Je weet inmiddels wel wat werkt toch? Maar wat nou als wij je vertellen dat testen echt wel uit kan? Dat je niet alleen meer conversies kunt behalen door meer advertentiebudget, maar juist door te testen? In deze blog nemen we je mee in de wereld van optimalisatie.
Bij Be Bricks testen we elke dag. Sommige campagnes werken voor de ene klant heel goed en voor de andere totaal niet. Nu wil je vast direct weten welke dat zijn, maar ho wacht even. We beginnen bij het begin.
Waarom test je social media campagnes?
Zoals hierboven al gezegd is testen even belangrijk wanneer je net begint met adverteren op social media, dan wanneer je het al jaren doet. Door te testen kom je steeds meer te weten over jouw doelgroep en kun je beter inspelen op hun intentie om tot een conversie over te gaan. Je kunt verschillende aspecten testen binnen campagnes, advertentiesets en content. Kleine aanpassingen zorgen soms al voor een groot resultaat.
In de tabel hierboven zie je waarom optimalisatie van jouw campagnes zo belangrijk is. Als je het niet doet gooi je volgens ons gewoon je geld weg.
Wat kun je testen op social media?
In principe kun je op alle social media kanalen testen op drie niveaus.
1️⃣ Campagne niveau: doelstelling, budget op campagne niveau en kooptype
2️⃣ Advertentieset niveau: planning, budget op setniveau, targeting, plaatsingen, devices, biedstrategieën en optimalisatie
3️⃣ Advertentie niveau: indeling en inhoud
Voorbeelden om op advertentieniveau te testen
➡️ Tekst: Welke tone-of-voice spreekt je doelgroep het beste aan? Wel of geen gebruik maken van emoticons?
➡️ Visuals: Wat voor foto werkt beter? Een product- of sfeerfoto? Werkt een foto beter dan een video of eerder vice versa?
➡️ Hook: Welke hook zorgt voor meer verkeer en welke voor meer conversies?
➡️ CTA: Een Call-to-action of informatie over je product/dienst.
➡️ Knoppen: Welke knop levert een hogere click through rate (CTR) of conversies op? Is het juist ‘meer informatie’ of toch liever ‘downloaden’?
➡️ Landingspagina: Wil je meteen landen op een productpagina of is een categoriepagina beter?
➡️ Soort advertentie: Zijn mijn kosten per resultaat lager met een statische afbeelding of juist met een carrousel?
➡️ Euroteken: Laat je de prijzen direct zien of juist niet? Kies je dan wel of niet voor het euroteken? Met twee cijfers achter de komma of een streepje?
Hoe zet je een test op?
Of een test een succes is, hangt logischerwijs af van hoe je deze opzet. Met de volgende 5 stappen kun jij direct aan de slag met het opzetten van een goede test.
Stap 1: test één ding per keer
Bepaal duidelijk wat je wil testen. Als je te veel testen door elkaar laat lopen of te veel testen op een advertentie, weet je niet precies wat nou voor het resultaat zorgt. Eén voor één dus.
Stap 2: schrijf een hypothese
Een hypothese is een voorlopige stelling waarin je aangeeft wat je verwacht van je test. Hiermee zorg je voor een duidelijk doel. Maak je zo daadwerkelijk een impact op jouw hoofddoel?
“Door in een niche te gaan adverteren zal de relevantie toenemen. Hierdoor wordt de CPC verlaagd en het bereik vergroot.”
Stap 3: bepaal de belangrijkste KPI
Tuurlijk wil je veel meer geld verdienen dan nu. Daar hebben we je in de eerste alinea ook al mee gelokt, maar het is niet altijd mogelijk direct omzet uit je social ads te halen. Kijk naar je hypothese. Welke KPI geeft het resultaat het beste weer?
Stap 4: geef je test lang genoeg de tijd
Je hebt voldoende data nodig om conclusies te verbinden aan je test. Afhankelijk van je budget, kun je bepalen hoe lang.
Stap 5: analyseer jouw resultaten
Klopte je hypothese? Niet smokkelen he! Die heb je niet voor niets gemaakt. Bepaal op basis van je hypothese en KPI of je test succesvol was.
Stap 6: pas insights toe
Deze wordt vaak vergeten. Je kunt de learnings gebruiken om door te trekken in je campagne. En ook bij het opzetten van nieuwe. Onthoud één ding goed: wat vandaag werkt, kan morgen niet meer zo zijn. Een goede testuitslag is dus niet voor altijd houdbaar.
Geslaagde tests, al zeggen we het zelf
Dan is het nu tijd voor een “wat denk jij?” spel. In dit spel spelen we voor een knotsgekke prijs namelijk: de eer. Je krijgt steeds een door Be Bricks uitgevoerde test te zien. Vervolgens moet jij, voordat je het antwoord leest, kiezen voor de optie die jou het beste lijkt. We starten direct. Succes!
Welke hook denk jij dat beter werkt? De hook van optie A of B?
Welke foto werkt beter? Optie A de sfeerfoto of optie B de productfoto.
En de hamvraag. Optie A met euroteken of optie B zonder?