👩💻 Nikki Bonestroo 🕑 5 minuten 🗓️ 23-03-2023
Je bedrijfsprofiel laten groeien op TikTok. De volgers stromen binnen, de interactie verhoogt en je bereik is nog nooit zo groot geweest. Dit klinkt natuurlijk helemaal geweldig, maar hoe krijg je dit voor elkaar? In deze blog helpen we je een handje, met onze 7 tips voor het organisch groeien op TikTok!
Algoritme: een tikkeltje anders dan anderen
Het algoritme van TikTok is gebaseerd op alles wat jij als gebruiker leuk vindt. De For You page staat vol met video’s binnen jouw interesse en deze wordt aangepast op het engagement van jou als TikTok-gebruiker. Je kunt ook makkelijk viral gaan op TikTok! Niet alleen voor personen, maar ook als bedrijf kun je hierdoor een nieuwe doelgroep bereiken.
Nu vraag je je af: Hoe kan ik dit algoritme dan gebruiken om die nieuwe doelgroep te bereiken? Hoe ga ik dan daadwerkelijk organisch groeien? Lees gauw verder, dan kom je er achter!
#1 Laat jezelf zien - voeg persoonlijkheid toe
Er is niemand zoals jij: laat jezelf en je bedrijf zien! Op deze manier herkennen mensen je sneller op hun tijdlijn. Bovendien worden personen makkelijker gevolgd dan bedrijven en worden mensen sneller fan van een persoon, of een team mensen.
Tip van Nik: ga eens samen zitten met je team en bespreek wat je allemaal wil delen op TikTok. De volgende vragen zijn slim om te bespreken:
- 👉 Wie zijn wij en wat willen we laten zien?
- 👉 Wie heeft welke rol binnen het bedrijf? Kunnen we dit ook zo laten zien op ons account?
- 👉 Kunnen we onze huisstijl verwerken op ons TikTok profiel? Of kunnen we een stijl ontwikkelen?
#2 Verschijn dagelijks in de app
Het klinkt intens, maar voor het algoritme is het goed om dagelijks te posten op TikTok. Het is niet noodzakelijk, maar voor de beste resultaten werkt er iemand consistent en toegewijd aan de content creatie voor TikTok.
Het kost veel tijd, dat content maken, editen, plannen en delen. Dat je dagelijks moet posten betekent echter niet dat je er dagelijks mee bezig hoeft te zijn! Door slim te plannen kun je tijd besparen.
Tip van ons: plan één keer in de maand een shootdag om veel content te schieten. Deze dag kan je goed voorbereiden door concepten vooraf te bedenken en uit te werken. Zo is het duidelijk wat je output is aan het eind van de dag.
#3 Houd de TikTok trends in de gaten
TikTok is natuurlijk dé plek waar elke week nieuwe trends ontstaan. Het is vervolgens aan jou om dit in de gaten te houden én er op in te kunnen spelen! Of het nou gaat om een audio, dansje, filter of onderwerp, het is belangrijk dat jij er op in kan haken en je eigen draai eraan kan geven. Hierdoor blijf je relevant en binnen de meest interessante topics: wat weer goed is voor het algoritme!
Je kunt je voorstellen dat een content kalender lastig te maken is voor TikTok, dus het is belangrijk om flexibel te blijven. Bovendien is het slim om zelf actief te blijven op de app, zo krijg je alle trends snel mee.
#4 #hetgebruikvanhashtags
De hashtags die je gebruikt onder een TikTok bepalen onder andere op welke For You page je video belandt. Daarom adviseren we je bij Be Bricks altijd om een hashtag-onderzoek uit te voeren om te kijken waar jouw doelgroep zit. Welke hashtags gebruikt mijn doelgroep? Welke hashtags zijn populair? Stel jezelf eens deze vragen, dan kom je al een heel eind!
Tip van ons: Net als bij andere kanalen is het slim om hashtags te gebruiken die in je niche zitten. Daarnaast wordt de kans dat je in het algoritme komt steeds kleiner naarmate een hashtag meer gebruikt wordt. Specificeer de hashtags dus wat meer naar je niche, en kies niet de meest gebruikte uit.
#5 Blijf actief in de comments
Hoe meer engagement op een video, des te beter deze presteert! Dit zijn woorden van TikTok zelf, dus dat nemen we dan maar al te graag aan. Naast het actief zijn met posten is het beantwoorden van je comments en privéberichten dus ook erg belangrijk. Op deze manier creëer je een band met je volgers en bouw je uiteindelijk een community op.
#6 Gebruik stitches of duets om video’s te combineren
Op TikTok is het mogelijk om een deel van een video van een andere gebruiker in je eigen video te zetten en hierbij je eigen einde aan toe te voegen. Dit wordt een Stitch genoemd. Deze functie zou je kunnen gebruiken om een reactie te plaatsen op een andere video, of mee te doen aan een bepaalde trend of challenge.
Een andere tool is een Duet. Met deze functie krijg je een split screen met een bestaande video van een andere gebruiker. Zo kun je bijvoorbeeld je reactie filmen op een video, of creatieve samenwerkingen aangaan met makers die bijvoorbeeld a capella zingen!
Waarom zijn deze functies nou handig voor je organische groei? Wanneer iemand een stitch aangaat met jouw TikTok, wordt jouw video ook gedeeld met hun volgers. Hierdoor krijg je gratis promotie, en wordt jouw video nog meer gepusht in het algoritme!
#7 Maak slimme keuzes in je content en heb plezier!
Op TikTok is niks te gek. Neem jezelf dan ook vooral niet te serieus en wees niet bang dat je iets verkeerds doet! Hiernaast is het wel slim om je TikToks van tevoren goed door te denken. Belangrijk is bijvoorbeeld om je boodschap aan het begin te plaatsen van je TikTok.
Wil je nou meer leren over het maken van content op TikTok? Klik dan gauw verder naar mijn andere blog: content maken op TikTok!
Conclusie
Het kost even tijd en energie, maar dan heb je ook wat! Voor het organisch groeien op TikTok is het van belang dat je jezelf laat zien en je rekening houdt met de trends, hashtags en je volgers. Blijf lekker met ze kletsen, werk samen door middel van stitches of duets en heb vooral veel plezier.
Dat was ‘m alweer! Heb je al ideetjes gekregen over het opzetten van jouw bedrijfsprofiel? Of klinkt dit allemaal net iets te overweldigend? Dit snappen we heel goed, gelukkig krijgen onze specialisten hier geen genoeg van!
Besteed je TikTok uit en boek zonder enige stress of moeite de resultaten waar jij op zit te wachten. Neem via deze pagina contact met ons op, dan bespreken we samen hoe we jouw bedrijf online naar een nieuw niveau kunnen tillen!