👩💻 Jojanneke Wolthof 🕑 3 minuten 🗓️ 17-04-2023
Ben jij verantwoordelijk voor de content die wordt geplaatst, maar heb je last van een inspiratieloze periode? Het beheren van de social media voor een bedrijf kan soms best pittig zijn. Het constant bedenken van nieuwe content, vooral in deze periode, is niet altijd gemakkelijk. In deze blog leren we jou hoe je een contentkalender maakt!
Laten we de contentkalender samen maken!
#stap 1: Ideeën voor een contentkalender
De eerste stap naar een geweldige contentkalender kan gezet worden, verzamel alle troepen op kantoor en ga gezamenlijk eens brainstormen. Een goed gevulde contentkalender begint namelijk met goede ideeën. Denk eens na over welke onderwerpen je nu al post. Staan deze in een lijn met de organisatiedoelen? Doet de content wat die moet doen?
#To do: Schrijf nu alle onderwerpen op waar je over wilt gaan posten en waarom je hierover wilt gaan posten. Doe dit voor zowel Instagram, Facebook en LinkedIn. Vergeet niet om rekening te houden met de verschillende doelgroepen op de kanalen en natuurlijk hun interesses.
TIP: Als leidraad kun je de content verdelen in drie verschillende categorieën: Informatief, entertainment en actualiteiten.
#Stap 2: Inspelen op speciale dagen
Het is natuurlijk belangrijk om bij de tijd te blijven en in te spelen op speciale dagen, zoals feestdagen. Vul alvast mijlpalen in voor dit jaar, doen jullie bijvoorbeeld mee aan een té gekke wedstrijd of hebben jullie een leuk uitje gepland staan? Reserveer deze dagen alvast voor een post!
Ben je op zoek naar nog meer inspiratie? Tip: Bekijk die inhaakkalender voor 2023, hier staan meer dan 200 feestdagen! Wist je dat 22 april World Earth Day is? Perfect om op in te spelen als jouw bedrijf staat voor duurzaamheid!
#Stap 3: De beste contentvorm kiezen
Je hebt nu nagedacht over wat je wilt posten en waarom je dat wilt posten. Maar heb je jezelf al eens afgevraagd: “Wat wil mijn doelgroep eigenlijk zien, weten of horen?” Het is namelijk ontzettend belangrijk om niet alleen maar te zenden, maar ook het gesprek met je doelgroep aan te gaan. En dat lukt alleen als jouw content interessant en relevant is voor hen.
De volgende stap is het bepalen van de vorm: met welke soort content ga je je doelgroep bereiken? Je kunt je doelgroep bijvoorbeeld bereiken door een voorstel video of podcast, lees hier meer over in de blog van vorige week. Maar je kunt ook kiezen voor een foto, artikel of interview.
#Stap 4: Inplannen van de content
Deel nu aankomende maand in met de onderwerpen die je hebt gekozen. Houdt rekening met de speciale dagen die al gereserveerd zijn. Wees consistent in posten zodat je volgers weten wat ze kunnen verwachten.
#TO DO: Kies vaste dagen en tijdstippen waarop je post. Vergeet niet om rekening te houden met de bereikbaarheid op de verschillende kanalen. Want je wilt natuurlijk wel dat jouw briljante ideeën op de juiste plek terechtkomen! Plan je posts in en schrijf voor jezelf op welk onderwerp de post heeft, welke contentvorm je gebruikt en welke tekst hierbij hoort. Zo voorkom je dat je last-minute moet improviseren en kun je je tijd efficiënter gebruiken.
Tip: Benieuwd hoe het zit met verschillende kanalen en de doelgroep die zich hierop bevindt? Lees de blog over de verschillende socials in een notendop!
#Stap 5 Check hoe je content het heeft gedaan
Je content staat nu al een tijdje online en je bent goed op weg! Maar nu begint het leukste gedeelte, althans volgens onze collega Akkel(ys)e. Het is tijd om je bezig te houden met de data. Hoe vaak wordt je content geliket, opgeslagen of gedeeld? Heb je meer leads dankzij je nieuwe content? Het is tijd om je resultaten te meten en te kijken wat werkt en wat niet. Let the data party begin!
#TO DO maak een klein verslag over alle voortgang en verbeterpunten. Ga aan de slag met de verbeterpunten en vergelijk volgende maand nog eens het verslag!
Benieuwd hoe je de beste contentstrategie maakt voor jouw socials? Wij helpen je graag verder, neem nu contact met ons op en boast jouw socials!