Pinterest Best Practice: Een Best-Presterende-Pin-Campagne

De kracht van TikTok advertising
6 januari 2022
Workation of Digital Nomad’en? Het kan allemaal!
30 mei 2022
Laat alle zien

Pinterest Best Practice: Een Best-Presterende-Pin-Campagne

Een succesvolle campagne opzetten op Pinterest? Kijk naar de best presterende organische pins! Het klinkt misschien gek, adverteren op Pinterest. Pinterest is toch een platform voor inspiratie op het gebied van interieur en creativiteit? En inderdaad, Pinterest is een inspiratieplatform, geïnspireerd op het idee van een digitaal prikbord. Toch kan het heel efficiënt zijn om dit digitale prikbord voor jouw bedrijf te gebruiken! Het platform groeit enorm hard en steeds meer bedrijven zien de voordelen van adverteren op dit platform in. En dat is een slimme zet, want dagelijks maken meer dan 300 miljoen mensen wereldwijd gebruik van Pinterest. 83% van de wekelijkse pinners heeft een aankoop gedaan op basis van merken en content die op Pinterest voorbij kwam.

Je zult je misschien afvragen hoe een succesvolle campagne op Pinterest eruit ziet. Jouw bedrijf zal ongetwijfeld ervaring hebben met het opzetten van campagnes op Instagram, Facebook of LinkedIn. Pinterest werkt soms net een beetje anders. Een voorbeeld van een sterke Pinterest campagne is eentje gebaseerd op de best presterende pins die je eerder al organisch hebt geplaatst. Mensen komen deze pins niet zomaar tegen, maar klikken ze zelf aan en slaan ze zelf op. Dit betekent dat je een ding zeker weet: deze pins zijn populair bij mensen die geïnteresseerd zijn in het soort producten dat jij aanbiedt!

Benieuwd wat dit inhoudt en hoe je deze campagne zelf kunt opzetten op Pinterest? Lees dan snel verder!

Waarom adverteren op Pinterest?
Als jij op zoek bent naar bijvoorbeeld reis, beauty-, lifestyle- of wooninspiratie, zul je ongetwijfeld naar Pinterest gaan. Op Pinterest kan je vervolgens jouw favoriete beelden ‘pinnen’ op een prikbord, die je een naam geeft. Via de pin kan je de website bezoeken van desbetreffend bedrijf die aan jouw wensen of opgeslagen pins voldoet. Jij kan het bedrijf zijn die haar pins zichtbaar maakt! Hiermee maak je niet alleen jouw bedrijf zichtbaar op verschillende platformen, maar vergroot je ook je bereik en zorg je er voor dat gebruikers van dit platform via de pins doorklikken naar jouw website, met als ultieme doel het aanmoedigen van een onmiddellijke verkoop.

Hoe zorg je er dan voor dat jouw populairste pins nog veel meer worden bekeken en voor meer kliks naar de website zorgen?

Campagnes optimaliseren
Het opzetten van de Best-Presterende-Pin campagne op Pinterest gaat als volgt: je plaatst een maand lang elke dag twee pins. Deze kun je gemakkelijk van te voren inplannen. Na de eerste maand start je een campagne met de vier pins die organisch (dus onbetaald/ongepromoot) het beste gepresteerd hebben. Dit vind je onder Statistieken > Overzicht. Je klikt ‘Organisch’ aan, filtert op pins geplaatst in de afgelopen 30 dagen en onder populairste pins vind je je top-presteerders. Filter deze op ‘Klikken op pin’ en zo vind je je meest populaire pins. Kies hier op basis van de data die je ziet de vier pins uit die je gaat promoten.

Een maand na het promoten van de vier pins bekijk je welke twee van de vier gepromote pins het best presteerden en welke twee het minst presteerden. De twee minst presterende pins zet je uit en je gaat door met de twee best presterende pins. Vervolgens ga je weer kijken welke van je organisch geplaatste pins het beste gepresteerd hebben in de vorige maand, om deze twee toe te voegen aan je campagne, ter vervanging van je slechtst presterende pins. Dit proces herhaalt zich elke maand. Het optimaliseren van de pins zorgt vervolgens voor meer views, kliks, en uiteindelijk meer website bezoekers!

De best presterende pins kunnen vervolgens nog verder geoptimaliseerd worden door niet de oorspronkelijke pin te gebruiken maar een nieuwe aan te maken. Je maakt deze op met de afbeelding van de best presterende pin, maar voegt aan deze visual een sterke Call-To-Action button toe. Je pint deze nieuwe pin vervolgens op een verborgen bord, zodat je borden geen rommeltje worden.

Hoe ziet een succesvolle Pinterest campagne eruit?
Meer zichtbaarheid, bereik of websitebezoekers. Dat is, afhankelijk van de wensen van jouw bedrijf, wanneer een Pinterest campagne is geslaagd. Hoe realiseer je een succesvolle Pinterest campagne? De volgende tips kunnen helpen:

Zorg voor een zakelijk account. Hiermee straal je professionaliteit uit. Claim je website op Pinterest. Dit doe je door je website te verifiëren met een stukje code. Dit zorgt ervoor dat Pinterest weet dat jij de eigenaar bent. Stel je campagnedoelen op. Wil jij je bereik vergroten, wil je op meer platformen zichtbaar zijn of wil je meer verkeer naar de website? Het is goed om dit duidelijk te hebben zodat je je campagnes hierop kunt optimaliseren. Installeer de Pinterest tag om je websitebezoekers te kunnen retargeten.

Het bewijs! (cijfers)
Met een van onze ‘Best Presterende Pin’ campagne haalden wij een gemiddelde Click Through Rate (CTR) van wel 2,14%. De gemiddelde Cost-per-Click (CPC) was bij deze campagne €0,06 per klik. Als we deze cijfers vergelijken met de benchmarks van Pinterest, zie je dat deze campagne bovengemiddeld goed presteert. Pinterest geeft namelijk aan dat je een CPC tussen de €0.05 - €0.20 per klik kunt verwachten en een CTR van 0.8%-1%.

We zien deze veelbelovende cijfers bij alle Best-Presterende-Pin campagnes die wij beheren voor onze Pinterest klanten. We kunnen dus concluderen: De Best-Presterende-Pin-campagne op Pinterest werkt dus echt!

Dus… waar wacht je nog op? 😉

Maak jij al gebruik van Pinterest?

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *