De kracht van TikTok advertising

Kort maar krachtig adverteren: Instagram Reels
15 december 2021
Pinterest Best Practice: Een Best-Presterende-Pin-Campagne
7 maart 2022
Laat alle zien

De kracht van TikTok advertising

Wat hebben ‘TikTok leggings’ en ‘Feta Pasta’ met elkaar gemeen? Beide zijn trends die zijn gestart op TikTok en massaal zijn opgepakt door de hele wereld. 71% gelooft zelfs dat de grootste trends beginnen op TikTok! En wij brengen goed nieuws: trends op TikTok zijn geen ver-van-je-bed show meer, want wij kunnen als een van de eerste bedrijven in Nederland voor onze klanten adverteren op TikTok. Op dit platform kun je inspelen op de laatste trends, naamsbekendheid en betrokkenheid stimuleren in de leeftijdscategorie 18-34 en de kansen op het snelst groeiende platform van 2021 optimaal benutten met jouw advertenties!

Over het algemeen houden mensen niet van advertenties. Gebruik jij bijvoorbeeld een adblocker? Dan ben je niet de enige, want 43% van alle internetgebruikers heeft een adblocker actief. 82% van de generatie Gen Z negeert of skipt advertenties zelfs volledig! Ondanks dat, geeft meer dan de helft van de TikTok gebruikers aan dat de advertenties op het platform ze blij maken. Maar dat is niet gek, want advertenties op TikTok zijn geen standaard advertenties, het zijn TikToks. En wat gebeurt er als kijkers niet meer doorhebben dat ze naar ads kijken en de video's ze zelfs entertainen? Juist! Ze klikken of swipen niet zomaar verder en zijn eerder geneigd om een interactie aan te gaan. En misschien nog interessanter: wat gebeurt er als adverteerders geen standaard advertenties meer maken? Juist, ze worden nog creatiever! Wij dus ook. Doe je mee?

Make TikToks, not ads
Een belangrijk startpunt bij het maken van advertenties voor TikTok is om platform-native content te maken, je neemt dus echt TikToks op. Wat houdt dit in?
· SOUND ON! Geluid is ongelooflijk belangrijk op dit platform. Als de visuals bij het geluid passen, herinneren de kijkers je advertentie 14% beter.
· Bewerk je video’s op de TikTok manier, dit zorgt voor een 40% hogere CTR. Dit betekent dat je content maakt als een echte creator, gebruik maakt van transities en overgangen, humor en trends.
· Spreek de ‘taal’: de beste content produceer je als je zelf ook tijd doorbrengt op TikTok. Ga er dus eens goed voor zitten en verdiep je in de content. 75% van de gebruikers komen naar TikTok om geëntertaind te worden. 71% wil geinspireerd worden en 41% komt er om te ontdekken.
· Houd je video kort. De optimale lengte voor meer impressies is 10-20 seconden en de optimale lengte voor meer conversies is tussen de 21-34 seconden. Dit zorgt voor tot wel 280% meer conversies!

Alleen zichtbaarheid en betrokkenheid?
Omdat er in Nederland nog weinig concurrentie is op het platform, het TikTok algoritme ontzettend krachtig is en hiermee precies de juiste content aan de juiste gebruikers toont én omdat gebruikers deze social media kíjkt in plaats van checkt is TikTok hét platform om je zichtbaarheid en betrokkenheid te vergroten. Doe je het goed, dan bind je je doelgroep met jouw unieke en persoonlijke content aan je merk. Maar niet alleen voor zichtbaarheid en betrokkenheid is dit platform uitermate geschikt. Kijkers zijn actief en betrokken, wat resulteert in een kwart van alle gebruikers die aangeeft iets gekocht te hebben naar aanleiding van een advertentie op TikTok. Kortom: gebruikers op dit platform zijn zeer actief. 91% van de gebruikers onderneemt actie tijdens het kijken van TikToks, in de vorm van likes, comments, follows of misschien wel een aankoop!

Best practice: TikTok funnels
Op TikTok bouw je net zoals andere platforms funnels op. Je deelt je funnels binnen TikTok op in verschillende fases die elkaar opvolgen. Dit werkt als volgt:

Webshop
Week 1: InFeed Ads - Traffic
Week 2-4: Collection ads - View Content
Week 4-5: Collection ads - Add to Cart
Week 5-6: InFeed Ads - Conversion

Leads
Week 1-2: Spark Ads of InFeed Ads - Reach en Video Impressions tegen elkaar afzetten
Week 3-5: InFeed Ads - Traffic
Week 5-6: InFeed Ads - Leads

Houd rekening met het feit dat elke nieuwe campagne die je aanmaakt eerst een leerfase van 7-10 dagen nodig heeft. In die tijd kom je ook niet aan je advertenties. Na de leerfase kun je meer zeggen over de data en beginnen met optimaliseren. Probeer bij het uitvoeren van je funnels daarnaast zo veel mogelijk gebruik te maken van data die uit de app komt. Maak dus groepen op basis van interactie, kijktijd, leads. Zo zorg je ervoor dat je op basis van de meest betrouwbare resultaten optimaliseert. Je eerste doelgroep in stap 1 van je funnel houd je zo breed mogelijk, en vanuit daar kun je verder in je funnel gaan remarketen op basis van interactie of kijktijd. Kom je wat bereik tekort? Maak een lookalike groep van je meest geïnteresseerde doelgroep, zoals mensen die 75% van je creatives hebben gekeken. Je bent nu klaar om van start te gaan!

Toch wat veel? Of liever een specialist die je helpt met zowel de creatives als de advertenties en funnels? Dat kan! Neem gerust contact met ons op voor een gratis kennismaking en adviesgesprek.

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *