Een Messenger chatbot: iets voor jouw bedrijf?

De zakelijke versie van Happn: Twinqh, is het wat of niet?
1 juni 2018
Daten via Facebook!?
15 augustus 2018
Laat alle zien

Een Messenger chatbot: iets voor jouw bedrijf?

Voorkant blog Be Bricks social media Messenger bot

Elke maand gebruiken er 1,3 miljard Messenger en daarbij worden er 2 miljard berichten uitgewisseld door personen en bedrijven. Messenger is dus de ideale plek om je bedrijf, product of dienst onder de aandacht te brengen. Uit onderzoek is gebleken dat 53% van de mensen eerder zullen winkelen bij een bedrijf waar ze direct mee kunnen chatten dan bij een bedrijf waarbij dat niet kan. Een chatbot (chat robot) zou dus een ideale manier zijn om aan de ‘chat-behoefte’ van mensen te voldoen. Maar wat kun je eigenlijk met een chatbot?

Wat is een Messenger chatbot?
Een Messenger chatbot is een software programma waarbij berichten kunnen worden uitgewisseld en waarbij het programma antwoord kan geven op bepaalde vragen en suggesties kan doen op basis van de antwoorden van de gesprekspartner. Een chatbot moet in Facebook geïntegreerd zijn met de Messenger applicatie.

 
Messenger chatbot blog
 

Foto: Facebook

Wat zijn de voor- en nadelen van een Messenger chatbot?

- Beantwoorden van vragen op elk moment van de dag
Doordat de chatbot 24/7 aan kan staan, kun je ook 27/7 aan de informatiebehoefte van je klant voldoen.

- Loyaliteit aan je klanten door het direct reageren
56% van de mensen wil liever een chatbericht sturen dat dat zij een bedrijf opbellen. Door middel van een chatbot wordt er direct gereageerd en loop je niet het risico dat de klant te lang moet wachten op antwoord.

- Je Facebook pagina heeft een ‘extra’ functie gekregen en daardoor is deze pagina ook interessanter om te volgen

- Op het juiste moment het juiste antwoord
Je kunt potentiële klanten nét dat duwtje in de rug geven wat ze nodig hebben waardoor ze uiteindelijk tot aankoop overgaan.

- Het kost weinig tijd (en dus geld)
Chatbots kunnen taken overnemen waar een werknemer niet per se voor nodig is. Je bent minder tijd kwijt aan het beantwoorden van e-mails en telefoontjes. Tijd is geld, dus het scheelt ook in de kosten!

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan een chatbot. Een chatbot blijft een software programma en daardoor kun je te maken hebben met bugs en technische problemen. Ook vinden sommige mensen het geen ‘persoonlijke’ service, omdat ze doorhebben dat ze niet met een echt persoon praten. Tegenwoordig wordt het wel steeds lastiger om te onderscheiden of je met een robot of een echt persoon te maken hebt.

 
Messenger Facebook blog
 

Foto: Facebook

Een chatbot inzetten bij advertenties
Je kunt een chatbot ook inzetten bij het adverteren op Facebook. Wanneer je een advertentie aanmaakt in Facebook, kun je gebruik maken van Messenger ads. Je hebt verschillende soorten Messenger ads:

1. Click-To-Messenger ads
Click-to-Messenger ads zijn Facebook, Instagram of Messenger ads die mensen naar een Messenger gesprek met jouw bedrijf leiden.

2. Sponsored Messages
Met sponsored messages kun je specifieke acties direct promoten bij de mensen die al eerder een gesprek met je hebben gehad via Messenger.

3. Messenger ads
De derde mogelijkheid is om een advertentie die je hebt gemaakt in de Business Manager simpelweg ook te plaatsen in Messenger, net als je als plaatsing bijvoorbeeld Instagram zou kunnen kiezen. Hier heb je geen medewerker/chatbot voor nodig aangezien je het gesprek niet aangaat. Je advertentie is alleen te zien.

Een groot voordeel van het gebruik van Messenger is dat de open rate hoog is. De open rate van Messenger kan tussen 80-90% liggen, in tegenstelling tot e-mailmarketing waar de open rate tussen de 20-25% ligt. Ook ligt de click-through-rate een stuk hoger dan bij e-mailmarketing.

 
 

Video: Facebook

Denk je erover na om zelf een chatbot te gaan gebruiken? Dan kun je gebruik maken van ManyChat of Chatfuel. Je kunt ze gratis gebruiken (tenzij je een pro-account wilt) en deze zijn gemakkelijk te gebruiken. Ook zonder kennis van programmeren. Bedenk wel altijd wat je doel is voor het gebruik van een chatbot en pas op dat je je klanten niet spamt, want daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Heb jij al ervaringen met een chatbot? Laat het me weten!

Comments

comments

Comments are closed.