De AVG: wat betekent het voor social media advertising?

Vero, gaan we het doen of niet?
16 maart 2018
De zakelijke versie van Happn: Twinqh, is het wat of niet?
1 juni 2018
Laat alle zien

De AVG: wat betekent het voor social media advertising?

Voorkant_Blog_4

Je hebt er vast al iets over gehoord: de AVG. Per 25 mei is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. In de gehele Europese Unie geldt dan dezelfde privacywetgeving en de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer. Maar wat gaat er precies veranderen? En, heel belangrijk voor de social media marketeers onder ons, wat gaat er veranderen op het gebied van adverteren op social media?

Veranderingen door de AVG
De grootste veranderingen door de AVG zijn: - Versterking en uitbreiding van de privacyrechten - Meer verantwoordelijkheden voor organisaties op het gebied van privacy - Stevige bevoegdheden voor Europese privacytoezichthouders (bijvoorbeeld om hoge boetes op te leggen) Maar wanneer krijg je te maken met de AVG? Je krijgt te maken met de AVG als je online persoonsgegevens verwerkt. Voorbeelden hiervan zijn als je nieuwsbrieven verstuurt, een contactformulier op je website hebt staan of als je een webshop beheert. Voorbeelden van persoonsgegevens zijn: naam, adres, e-mailadres. Wil je weten welke gegevens precies onder persoonsgegevens vallen? Klik dan hier.

 
AVG Blog Be Bricks
AVG blog Be Bricks
 

Wat betekent de AVG voor het adverteren op Facebook?
Er zijn drie belangrijke zaken die veranderen/die je moet regelen voor 25 mei op het gebied van adverteren:

1. Zorgen voor duidelijke opt-ins
2. Cookiebeleid op je website wijzigen
3. Het privacybeleid bijwerken

Facebook Pixel
Door middel van de Facebook Pixel track je Facebook-gebruikers op jouw website. Je kunt in Facebook als je een advertentie aanmaakt deze advertentie precies richten aan deze gebruikers (retargeting van doelgroepen). Je hebt hiervoor expliciet toestemming nodig van jouw websitebezoekers door middel van een opt-in. Je kunt hiervoor gebruik maken van een cookiebot. Je hebt enkel voor het meten van verschillende gebeurtenissen door middel van de Facebook Pixel geen toestemming nodig. Wanneer je dit echter gaat gebruiken om een doelgroep aan te maken in Facebook, dan heb je de toestemming wel nodig.

Klantenbestanden
Je kunt adverteren op Facebook en daarbij gebruik maken van klant- en/of databestanden en websiteverkeer. Je bent zelf verantwoordelijk voor de toestemming van het gebruik van deze gegevens (bijvoorbeeld e-mailadressen). Je moet kunnen bewijzen dat de toestemming voor het gebruik op de juiste manier is verkregen. De toestemming van het websiteverkeer kan via het cookiebeleid geregeld worden en je klanten targeten op Facebook kan via het privacystatement op je website. Eventueel nog in combinatie met je algemene voorwaarden. In het privacystatement moet in elk geval duidelijk staan welke gegevens je van een klant verwerkt, wat het doel is van die verwerkingen, de bewaartermijnen, de privacymaatregelen en of ze ook naar andere partijen worden verstrekt. Daarnaast wijs je er mensen op hoe ze hun privacyrechten kunnen uitvoeren (het recht op inzage, verwijdering, etc.). Wil je e-mailadressen verzamelen, bijvoorbeeld door middel van het gebruik van een Form ad binnen Facebook? Zorg dan dat hiervoor de toestemming duidelijk kenbaar is gemaakt. Geef bijvoorbeeld aan dat het e-mailadres gebruikt kan worden voor marketingdoeleinden.

Wijziging van doelgroepen in Facebook
Een andere recente wijziging is dat je in Facebook niet meer kunt zien hoe groot je doelgroepen precies zijn. De reden daarvan is dat je op basis van bepaalde selecties erachter zou kunnen komen welke personen zich in jouw doelgroep bevinden en dit schendt de privacy van de personen in jouw doelgroep. Het lastige daarvan is dat je niet meer bepaalde budgetten kunt inschatten op basis van de grootte van je doelgroep. Gelukkig is het wel mogelijk om middels de Facebookstatistieken van de advertenties in te zien hoe vaak je advertentie getoond is aan je doelgroep. Op basis daarvan kun je tijdens het adverteren je budgetten aanpassen.

Als je voor derden adverteert
Als je voor andere bedrijven adverteert op social media ben je een ‘verwerker’ van persoonsgegevens. Daar wordt elke handeling onder verstaan die jij, of iemand namens jou, uitvoert met betrekking tot persoonsgegevens: het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, etc. Het bedrijf voor wie jij de werkzaamheden uitvoert is de verwerkingsverantwoordelijke van de gegevens, maar belangrijk is dat je een verwerkingsovereenkomst afsluit met de verantwoordelijke. Hierin wordt vastgelegd hoe de verwerker met de persoonsgegevens moet omgaan.

Hopelijk heb je door middel van deze blog een beetje duidelijkheid gekregen over de veranderingen die de AVG op het gebied van social advertising met zich meebrengt. Mocht je behoefte hebben aan meer informatie neem dan een kijkje op deze website. Natuurlijk kun je ook altijd even contact met ons opnemen! Succes!

Comments

comments

Comments are closed.