Resultaten grote social media-onderzoek 2018!

Voorkant blog 1 2018 Be Bricks Social Media Marketing
Facebook gooit het roer om!
23 januari 2018
Vero, gaan we het doen of niet?
16 maart 2018
Laat alle zien

Resultaten grote social media-onderzoek 2018!

Voorkant_Blog_2 Blog Be Bricks

De tijd is weer aangebroken dat we mensen met nieuwe cijfers kunnen bestoken. Het grote social media-onderzoek dat Newcom (ook de bron van de social media cijfers op onze website) al sinds 2010 uitvoert, is openbaar gemaakt. Aan het onderzoek hebben in totaal 6.783 respondenten meegewerkt. Eigenlijk zijn de cijfers niet echt verrassend te noemen. Tenminste, niet voor ons. In deze blog lees je een samenvatting van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.

Allereerst zijn hieronder de hoogtepunten uit het onderzoek opgesomd:

- WhatsApp is het platform met de meeste gebruikers (11,5 miljoen), gevolgd door Facebook en YouTube
- Facebook verliest populariteit onder jongeren tot 20 jaar
- Instagram groeit het sterkst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers
- Instagram, Snapchat & YouTube zijn relatief sterk onder jongeren
- WhatsApp & Instagram groeien in bijna alle leeftijdscategorieën
- Mensen hebben nog altijd weinig vertrouwen in social media

 
 

Foto: Newcom

Facebook
Onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar is het gebruik gedaald van 80% naar 72%. Geen reden tot paniek dus, want 72% is nog steeds een hoog percentage. Het dagelijks gebruik is wel een stuk lager, namelijk 43%. Een daling van 11% ten opzichte van vorig jaar. De voornaamste reden van deze daling is dat jongeren vinden dat er "te veel mensen op zitten waar ze niks mee hebben". In de leeftijdscategorie 65-79 jaar is het dagelijks gebruik wel gestegen, maar dit percentage was niet hoger dan 1%.

Instagram en Snapchat
Instagram laat positievere resultaten zien. In elke leeftijdscategorie is het gebruik van het platform toegenomen en is nu het snelst groeiende social media platform in Nederland. Op dit moment zijn er meer dan 4 miljoen gebruikers en de app wordt door zowel jong als oud gebruikt. Om deze reden kan Snapchat op dit moment nog niet concurreren met Instagram. Snapchat heeft voornamelijk jongeren onder haar gebruikers (in totaal 2,4 miljoen gebruikers).

 
 

Foto: Newcom

LinkedIn en Pinterest
LinkedIn staat vierde in het rijtje van grootste social media platformen in Nederland (4,4 miljoen). Echter, LinkedIn heeft slechts 500.000 dagelijkse gebruikers. Pinterest daarentegen is een veel kleiner platform (3 miljoen), maar heeft wel bijna 600.000 dagelijkse gebruikers. Een verrassend resultaat!

Weinig vertrouwen in social media
Zoals al te zien was in de hoogtepunten blijkt ook uit het onderzoek dat mensen weinig vertrouwen hebben in social media. Voornamelijk op het gebied van privacy. Van de respondenten geeft 66% aan dat zij zich zorgen maakt over het doorverkopen van persoonsgegevens.

Het zijn zoals ik al zei weinig verrassende resultaten. We zijn vooral benieuwd hoe het volgend jaar is gesteld met de aanwezigheid van Twitter in het rijtje van social media platformen. Op dit moment zijn er nog wel 2,8 miljoen Nederlanders met een Twitter-account waarvan ongeveer 1 miljoen Twitter dagelijks gebruiken, maar Twitter verliest snel aan populariteit onder jongeren. Zal dit jaar Twitter steeds verder in de problemen raken? We houden je op de hoogte!

Wil je het gehele onderzoek lezen? Ga dan naar de website van Newcom.

Comments

comments

Comments are closed.