Het gevaar van neppe nieuwsberichten op social media

Een Ray-Ban? Nee, een SnapChat zonnebril!
8 juni 2017
De Digitale Werkplaats van Google
21 juni 2017
Laat alle zien

Het gevaar van neppe nieuwsberichten op social media

Het mooie aan social media is dat het een heel vrij en toegankelijk medium is. Alles wat we verder zien in de media is doorgaans gemanipuleerd: de beelden op het journaal, foto's in kranten en berichten op de radio. Social media levert vaak snel betrouwbare informatie op, tenminste zo was het altijd. Er is namelijk een vervelende ontwikkeling te zien op het gebied van social media en nieuws. Zo staat Facebook vol met zogenaamd 'fake' nieuws.

Een duidelijk voorbeeld is te zien na de aanslag tijdens het concert van Ariana Grande in Manchester. Zo werd onderstaande foto in eerste instantie massaal gedeeld. Later bleek dat dit een foto van Ariana Grande uit 2015 was waar ze zich op een filmset bevond. De wereld was zo benieuwd hoe het haar verging dat iedereen er klakkeloos vanuit ging dat dit inderdaad een foto van Ariana na de aanslag was.

Naast dit voorbeeld wordt nepnieuws nog voor veel meer dingen gebruikt. Zo ook tijdens onze verkiezingen kwam naar boven dat verschillende politieke partijen gebruik hebben gemaakt van nepaccounts op social media om hun politieke visie te verkondigen en anderen te overtuigen van hun denkwijze en zo stemmen te winnen. Ook herinner je wellicht nog dat Sylvana Simons op nationale televisie een verzonnen quote van Donald Trump aanhaalde en dat Geert Wilders een bewerkte foto plaatste waarop het lijkt alsof Alexander Pechtold deelneemt aan een demonstratie.

Er worden talloze nepberichten verspreid over allerlei onderwerpen waaronder bijvoorbeeld gezonde voeding, negatief gedrag van vluchtelingen, politieke demonstraties, heldhaftige reddingsacties en ga zo maar door. Dit zijn allemaal onderwerpen die doorgaans gevoelig liggen en waarin mensen op zoek zijn naar een mening. Zo blijkt dat negatief nepnieuws over gedrag van vluchtelingen massaal wordt gedeeld. Dit heeft als gevolg dat de negatieve houding van veel mensen ten opzichte van vluchtelingen nóg extremer wordt en er steeds meer haat ontstaat richting deze groep. Ook nepnieuws over voeding is extreem populair, zo weet je wellicht nog dat de dames van The Green Happiness beweerden dat een ei de menstruatie van een kip is...

Goed, welk punt willen we nu maken? Geloof alsjeblieft niet alles wat je leest op het internet en dan vooral op social media. Denk even twee keer na voordat je iets deelt of aan anderen verkondigt als de waarheid. Zoek zelf uit of wat je leest daadwerkelijk waar is.

Gelukkig ziet onder andere Facebook ook in dat het niet langer door kan gaan op deze voet. Zij zitten er nu dan ook bovenop om nepnieuws op hun medium goed te filteren en daarom hebben ze nieuwsorganisaties uit de hele wereld benaderd om mee te helpen aan het verminderen van de verspreiding van dergelijke neppe berichten. Middels deze blog hopen we dat jij ook iets bewuster om zal gaan met wat je leest en aanneemt van nieuws op social media. Spread the word!

Comments

comments

Comments are closed.